Gierst

Eens iets anders dan rijst

In Noord-Afrika staat gierst al eeuwenlang op het menu als een soort couscous. Maar waar komt het vandaan en wat kunnen we er zoal mee?

DOOR MARIELJA TEN BRUGGENCATE

 

Herkomst

8000 jaar geleden teelden de Oude Chinezen al gierst, maar vermoedelijk heeft gierst een Noord-Afrikaanse oorsprong. Gierstplanten kunnen goed tegen hitte, droogte en een voedingsarme grond maar houden niet van de kou. Gierst heeft veel zon nodig om te kunnen rijpen. Afrika en Eurazië zijn geschikte gebieden voor gierst om (op grote schaal) te groeien.

 

Geen graan maar gras

Gierst behoort, vanwege de kleine korrel, tot de grassenfamilie, een subgroep van graangewassen en is eigenlijk een pseudograan. Het bevat meer onverteerbare stoffen (phytinezuur, oxaalzuur, kiezelzuur) dan andere graansoorten die gebruikt worden voor volkorenbrood. Omdat ongepelde gierst bitter smaakt is het beter deze graansoort niet in volkoren te verwerken. Meestal wordt echter met gierst de soort Panicum Miliaceum bedoeld. Sorghum en teff zijn granen met kleine korrels, die door sommigen tot de giersten worden gerekend en door anderen niet.

 

Voedingswaarde en bereiding

De korrels zijn glutenvrij, hoewel mensen met een glutenintolerantie er wel op kunnen reageren, alsof er gluten inzitten. Mensen met de auto-immuunziekte coeliakia kunnen gierst doorgaans zonder problemen verdragen.

Ongeroosterd doet de smaak van gierst enigszins denken aan die van boter en eieren; geroosterd komt er een noot-achtig smaakelement bij. Met zijn karakteristieke eigen smaak blijft gierst overeind, ook wanneer er een of meerdere sterke smaken tegenaan gezet worden.

De meeste gierstsoorten bestaan voor 60 tot 80% uit koolhydraten, 6 tot 20% eiwit met belangrijke aminozuren en 1 tot 6% vet.

 

Parelgierst wordt het meeste gegeten. Gierst wordt ook verwerkt tot meel, griesmeel, vlokken en popcorn. Gierst is snel klaar en kun je eten en verwerken als rijst (denk aan risotto, pilav of bij curry en stoofgerechten). Ook kun je gierst (koud) gebruiken als basis voor een frisse salade, in soepen en zelfs in zoete gerechten zoals pudding. Om losse, rulle gierst te krijgen kunnen de korreltjes voor het koken enkele minuten in een grote koekenpan geroosterd worden, totdat ze open beginnen te breken.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Johnathan Maggio (vrijdag, 03 februari 2017 05:20)


    Thanks to my father who stated to me regarding this website, this blog is really amazing.

  • #2

    Randa Heppner (zondag, 05 februari 2017 17:48)


    There's certainly a great deal to learn about this topic. I really like all the points you made.

  • #3

    Trudy Pas (vrijdag, 24 augustus 2018 13:10)

    Dit is een hele mooie overzichtelijke website over voeding, met genoeg tekst om geïnspireerd te raken en met genoeg aanbeveling om te willen volgen. Als iemand die via voeding zich werkelijk beter is gaan voelen gezonde en eerlijke voeding aanbeveelt is dat overtuigend.