Bewegen voor je gezondheid

Regelmaat is de sleutel tot succes

Bewegen doen we continu. Onze ademhaling laat de borstkas uitzetten, onze ogen knipperen en zonder dat er bij stil staat slik je met enige regelmaat speeksel weg. Ondanks dat die bewegingen altijd plaats vinden is dit niet wat in de volksmond wordt bedoeld met bewegen. Als iemand zegt ‘Ik heb vandaag helemaal niet bewogen.’ Kun je vermoeden dat hij een dag lethargisch op de bank heeft gehangen, waarschijnlijk in pyjama en beren pantoffels. Toch heeft het lichaam van deze persoon bewogen en energie verbruikt. Wat de persoon waarschijnlijk bedoelt is dat hij niet heeft gesport, gewandeld of op een andere manier actief bezig is geweest. Een actieve levensstijl is namelijk belangrijk voor een goede gezondheid.

DOOR MARIELJA TEN BRUGGENCATE

 

Wat gebeurt er allemaal wanneer je actief beweegt?

Actief bewegen laat je hart sneller kloppen. Met een verhoogde hartslag gaan er tal van lichaamsfuncties actiever werken. Bij een langere inspanning wordt er glycogeen, dat is opgeslagen in spieren en de lever, verbruikt en wanneer dat op is gaat het lichaam op zoek naar een andere energiebron. Die bron wordt gevonden in de vorm van lichaamsvet. Lichaamsvet wordt omgezet tot glycogeen, wat energie levert voor de inspanning. Bij intensief bewegen wordt dus lichaamsvet verbrand, maar er gebeurt nog meer. Het lichaam maakt het hormoon endorfine vrij. Endorfine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Endorfine zorgt ervoor dat je een positief gevoeld krijgt. Als laatste positieve effect valt te benoemen dat lichaamsbeweging de spieren activeert waardoor de spiermassa toeneemt. Sterke spieren geven het lichaam een gezonde uitstraling en de vetverdeling wordt gunstiger. Men ziet er niet alleen gezonder uit, men is ook gezonder!

 

Welke bewegingsvormen zijn er allemaal?
Naar de sportschool gaan is een goede manier om de verschillende spiergroepen aan het werk te zetten. Ook andere sporten zorgen voor de positieve effecten die hierboven zijn genoemd. Denk bijvoorbeeld aan roeien, hardlopen, fietsen, teamsport, rolschaatsen of zwemmen. Maar sporten is zeker niet de enige manier om aan beweging te doen. Je hoeft jezelf niet perse in een sporttenue te hijsen als je dat niet wilt. Je kunt ook tuinieren, wandelen, de Lange Jan beklimmen, de fiets nemen in plaats van de auto, wassen met de hand of de liefde bedrijven. Allemaal vormen van beweging waarbij de hartslagfrequentie omhoog gaat. Want dat is wel de bedoeling, je lichaam moet aan het werk zijn.

 

Hoe lang en hoe vaak moet dat dan, dat intensief bewegen?
Internationaal zijn een aantal beweegnormen vastgesteld. Voor volwassenen met overgewicht geldt dat zij dagelijks 60 minuten matig intensief moeten bewegen (vb wandelen, fietsen, huishouden) en ten minste drie keer per week 20 minuten intensief bewegen. Het is belangrijk om met regelmaat te bewegen. Je haalt veel meer profijt uit elke dag matig intensief bewegen dan een keer per week zo intensief dat je uitgeput bent. Regelmaat is de sleutel tot succes.

Het hoeft niet allemaal in een keer, het mag ook in porties. Beweeg wel minstens 10 minuten per keer om het lichaam aan te zetten tot vetverbranding.

 

Als laatste nog een paar tips. Zorg voor goede kleding en schoenen. Als je gaat sporten zorg dan voor een goede warming-up en cooling-down om je spieren te beschermen tegen blessures en afvalstoffen af te voeren. En als allerbelangrijkste, kies iets wat je leuk vindt om te doen. Iets wat je me plezier doet, is gemakkelijk vol te houden.

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0