Vijf voordelen die rokers hebben, die niet rokers ook zouden moeten doen

roken, ademen, mindfulness,
Diep ademen, kan in de winter een rook-achtige damp geven

Je kent het wel, op kantoor heb je een groepje rokers en een (hopelijk grotere) groep niet-rokers.

 

'Die rokers zijn steeds weg, staan ze weer buiten te paffen.'

 

Dit soms tot ergernis van de niet-rokers. Maar...hoewel de rokers minder minuten achter elkaar door werken, zijn ze misschien wel effectiever. En dat komt door het volgende:

  1. Rokers ontsnappen af en toe aan de situatie. Door even weg te gaan nemen ze afstand en dat kan frustatie voorkomen en nieuwe ideeen geven. Met frisse moed komen ze na het roken terug om het werk weer op te pakken.
  2. Rokers komen in beweging. Ze zitten niet uren achter elkaar stil, maar veranderen van houding en maken een loopje. Dat is goed voor het gestel. Het voorkomt klachten door te lang in dezelfde houding te zitten.
  3. Even een frisse neus halen. Helaas gaan ze ook roken en dat maakt de lucht aanzienlijk minder fris, maar even naar buiten is heel goed om te doen. Bovendien kun je vitamine D oppikken als het zonnetje schijnt op je blote huid.
  4. Even diep ademhalen zet je longen open. Wederom helaas om nicotine op te nemen, maar het is heel gezond voor je longen en het zuurstof gehalte in je bloed, om af en toe eens diep adem te halen en weer helemaal uit te ademen. Hier word je ook rustiger van! 
  5. Stil staan bij wat je doet geeft je rust in je hoofd. Mindfull, dus eigenlijk. Je aandacht richten op jezelf en waar je bent, maakt dat je daarna weer geconcentreerd en productief kunt werken.

Hoewel ik absoluut niet wil zeggen dat je moet gaan roken, wil ik je wel uitdagen om eens van je plek te komen. Ga buiten een stukje wandelen, haal eens diep adem, denk even aan iets anders als je vast loopt in je werk en wees je bewust van jezelf. 

En als dat lukt, heb je wél de voordelen van roken en niet de nadelen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0