Gezonde voeding


Productgroepen uitgelicht

Er is al veel geschreven over voeding. Wat gezond is weten we wel zo ongeveer: een appel is gezond en een patatje oorlog niet. Maar er zijn ook appels die niet zo gezond zijn als ze lijken, ze zijn bijvoorbeeld bespoten met gif of met een glimmende waslaag ingesmeerd. Ook zijn er manieren om van een patatje oorlog een gezond gerechtje te maken. Kortom, we kunnen niet alle producten in twee groepen indelen. Als het zo gemakkelijk was, maakte ik voor u een lijst met verboden middelen en een lijst met aanbevolen middelen. De nuance leren kennen tussen gezonde, minder gezonde en ongezonde producten is best moeilijk, maar niet onmogelijk. Laten we enkele productengroepen eens nader bekijken.



Groenten & fruit

Alle benodigde voedingsstoffen zijn terug te vinden in groenten, fruit en (pseudo)graansoorten. Een hele diverse groep dus. Ik ben dan ook voorstander van veel plantaardige producten op mijn bord, bij iedere maaltijd.
Ook ingevroren groente of uit pot bevat veel vitamines en mineralen. Let bij potten en blikken op dat er geen extra suiker in de vorm van siroop aan toe is gevoegd.

 

Biologische groente en fruit heeft de voorkeur, dit is vrij van chemische bestrijdingsmiddelen.

 

Vlees & vis

De mens is niet gebouwd om (veel) vlees te verteren. Ons darmstelsel heeft het hier moeilijk mee. Toch bevat vlees, en zeker vis, nuttige voedingsstoffen. Eet 2 keer per week vis, en eet vlees met mate. Kijk goed waar het vandaan komt! Als het dier geen gezonde voeding en lichaamsbeweging heeft gekregen, is het moeilijk voor te stellen dat het vlees van dat dier wel gezond is.

Olie & vetten

De ene olie is de andere niet. Duurder wil niet altijd zeggen beter, maar vaak is goedkoper wel minder goed. Onverzadigde vetten zijn belangrijk voor onder andere de opbouw van onze lichaamscellen, hormonen en de opname van vitamine A, D, E en K. U vindt onverzadigd vet onder andere in olijfolie, vette vis, avocado, haver, palmolie en noten.

 

Zaden & noten

Noten en zaden bevatten veel enkelvoudige vetten die nodig zijn voor de aanmaak van hormonen en de hersenen gezond houden.


Zetmeelproducten

Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, granen, pseudogranen... het zijn allemaal zetmeelproducten. Zetmeel hebben we nodig voor de energie die we eruit kunnen halen. Door zetmeel te eten in combinatie met voedingsvezels worden de koolhydraten langzaam in het bloed opgenomen. Wat weer goed is voor de alvleesklier en het energielevel. Vezels zitten met name in de velletjes rond (pseudo)granen. Gebruik daarom met name volkoren producten en geen witte pasta of witte rijst.

Vega & peulvruchten

In de schappen liggen steeds meer vleesvervangers. Vleesvervangers zijn vaak gemaakt van sojabonen, lupine of paddenstoelen. Ook voor vleesvervangers geldt: gebruik het met mate. Het is een nieuwe productgroep, dus er is nog weinig bekend over de uitwerking op lange termijn. Toch denk ik dat het een goede vervanger is van vlees. Eet minstens één dag in de week vegetarisch en ontdek de veelzijdige wereld van de groenten en de peulvruchten.

 

Kaas

Kaas is een typisch Hollands product. De keuze is zeer divers, maar voor iedere variant geldt: geniet met volle teugen, maar eet het met mate.

Zuivel

Zuivelproducten wordt gemaakt van melk. Melk is wit en komt van koeien, schapen of geiten. Alle gekleurde melk en zuivelproducten bevatten toevoegingen die een heleboel doen, behalve iets toevoegen aan uw gezondheid. Gewone melk en yoghurt bevat een verscheidenheid aan vitamines en mineralen zoals calcium en zink. Kies voor een product zonder toegevoegde suikers.