Schijf van Vijf


Richtlijnen Gezonde Voeding


Het Voedingscentrum wordt gesubsidieerd door de overheid om de Nederlandse bevolking voorlichting te geven over gezond eten. Dit doen zij op basis van adviezen van de Gezondheidsraad en berekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. De adviezen zijn zo opgesteld dat ze voor iedere Nederlander (en andere Europeanen) een goede richtlijn vormen voor gezonde voeding.

 

De precieze invulling van de Schijf van Vijf is voor iedereen anders. Immers houdt de een van vlees, de volgende is vegetariër en een ander heeft bijvoorbeeld een voedselallergie. Wat uw voorkeur ook is, de richtlijnen van de Schijf van Vijf bieden een goede basis om uw eigen gezonde voedingskeuzes te maken.

 

De Schijf van Vijf bestaat uit 5 vakken.

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Wanneer u gedurende de dag uit ieder vak iets eet, en daarmee de aanbevolen verhoudingen in acht neemt, heeft u een goede basis die ruimte biedt voor iets wat niet in de schijf is opgenomen. Producten die niet in de Schijf van Vijf zijn opgenomen zijn niet per definitie verboden. Met mate kan alles gegeten worden, als de basis maar goed is. 90/10 wordt dit ook wel genoemd. Is 90% van de voeding gezond, dan kan 10% ongezond weinig kwaad.

 

Om de juiste verhouding tussen de vakken te vinden kan het soms even zoeken zijn. De gewichtsconsulent van Eetkompas kan u hierbij helpen.